Anasayfa / Haber & Güncel / Yargıtay Kanunu ve HMK Değişiklikleri Resmi Gazete’de Yayınlandı

Yargıtay Kanunu ve HMK Değişiklikleri Resmi Gazete’de Yayınlandı

1 Nisan 2015 günü TBMM’de kabul edilen 6644 sayılı Yargıtay Kanunu ile Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun bugünkü Resmi Gazete’de yayınlandı ve değişiklikler bugün itibariyle yürürlüğe girdi. 6644 sayılı yasa ile getirilen değişiklikler şöyle:

• Yargıtay Kanunu’nun 17/1 maddesinin (2) numaralı bendi yürürlükten kaldırıldı. Böylece Yargıtay Hukuk Daireleri Başkanlar Kurulu’nun hukuk daireleri arasında meydana gelen görev ve işbölümü uyuşmazlıklarını karara bağlamak olan görevi kaldırılmış oldu. Bu görev, yeni kurulacak Hukuk İşbölümü İnceleme Kurulu‘na verilecek.
  • Yargıtay Kanunu’nun 60. maddesi tamamen değiştirilerek, dava dosyalarının Yargıtay’a gönderilmesi ve Hukuk İşbölümü İnceleme Kurulu’nun işleyişi düzenleniyor. Maddenin yeni metni şöyle:

“Dava dosyalarının Yargıtaya gönderilmesi ve Hukuk İşbölümü İnceleme Kurulu:

MADDE 60 – Adliye mahkemelerinden Yargıtay hukuk dairelerine temyiz incelemesi yapılmak üzere gönderilecek dava dosyalarının temyiz dilekçesinde gösterilen daire ismiyle bağlı kalınmaksızın mahkeme hâkimi tarafından Kanunun 14 üncü maddesi uyarınca yapılan işbölümüne göre görevli dairesi de belirtilerek ilgili daireye gönderilmesi sağlanır.

Temyiz üzerine gelen dosyalarda çıkabilecek görev ve işbölümü uyuşmazlıklarını çözmekle görevli, Hukuk Genel Kurulu Başkanı olarak görevlendirilen Yargıtay Birinci Başkanvekilinin başkanlığında, Yargıtay Birinci Başkanlık Kurulunca aynı daireden birden fazla olmamak kaydıyla Yargıtay üyeleri arasından bir yıllık süre için görevlendirilen dört asıl ve dört yedek üyeden oluşan Hukuk İşbölümü İnceleme Kurulu oluşturulur. Bu Kurul bünyesinde bir büro kurulur; burada çalışmak üzere yeteri kadar tetkik hâkimi ve personel görevlendirilir.

Birinci fıkra uyarınca dosya kendisine gönderilen ilgili hukuk dairesi, bir ay içinde yapacağı ön inceleme sonucunda işbölümü bakımından kendisini görevli görmez ise gerekçesiyle birlikte dosyayı Hukuk İşbölümü İnceleme Kuruluna gönderir. Bir aylık sürenin bitiminden sonra gönderme kararı verilemez. Kurul tarafından yapılan ön inceleme sonucunda verilen işbölümüne ilişkin karar kesindir.

Kurul, Başkanvekili ve dört asıl üyenin katılımıyla toplanır ve oyçokluğuyla karar verir. Başkanvekilinin bulunmadığı durumlarda asıl üyelerden en kıdemlisi toplantıya başkanlık eder; asıl üyelerin eksikliği yedek üyelerin katılımıyla tamamlanır.

Kurul, ayda en az iki hafta çalışır. Bu süre zarfında Kurul üyeleri dairelerindeki çalışmalara katılmaz.”

• Devlet aleyhine açılacak tazminat davalarına ilişkin HMK’nın 47. maddesinin ilk fıkrası şu şekilde değiştirildi:

“(1) Devlet aleyhine açılan tazminat davası, ilk derece ve bölge adliye mahkemesi hâkimlerinin fiil ve kararlarından dolayı, Yargıtay ilgili hukuk dairesinde; Yargıtay Başkan ve üyeleri ile kanunen onlarla aynı konumda olanların fiil ve kararlarından dolayı Yargıtay Dördüncü Hukuk Dairesinde ilk derece mahkemesi sıfatıyla görülür. Dava, bu dairenin Başkan ve üyelerinin fiil ve kararlarından dolayı ise yargılama Yargıtay Üçüncü Hukuk Dairesinde yapılır. Verilen kararların temyiz incelemesi Hukuk Genel Kurulunca yapılır. Temyiz incelemesine, kararı veren başkan ile üyeler katılamaz.”

• HMK’nın kısmi dava açılmasında engel teşkil eden 109. maddesinin 2. fıkrası yürürlükten kaldırıldı. Kaldırılan düzenleme şöyleydi: Talep konusunun miktarı, taraflar arasında tartışmasız veya açıkça belirli ise kısmi dava açılamaz.

Yasanın tam metni için: 11.05.2015 tarih ve 29323 sayılı Resmi Gazete

İhtiyati Tedbir Kararına Karşı İtiraz Üzerine Verilen Karar Temyize Kapalı [İçtihat]

Yargıtay İçtihatları Birleştirme Hukuk Genel Kurulu, ilk derece mahkemeleri tarafından verilen ihtiyati tedbir taleplerinin reddi …