Anasayfa / Haber & Güncel / AİHM’den Yeni Bir Mahkumiyet Kararı

AİHM’den Yeni Bir Mahkumiyet Kararı

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, çok uzun yıllar süren bir arazi davasında “makul zamanda adil yargılanma hakkı”nın ihlâl edildiği gerekçesiyle Türkiye’yi 12.000 Avro tazminat ödemeye mahkûm etti. Türkiye’nin, gayrimenkul davalarının diğer davalara oranla daha karmaşık yapıda olduğu savunması, AİHM tarafından, davanın 16 yıl sürmesini açıklayacak nitelikte görülmedi.

Sabah Gazetesi’nin internet sitesinde yer alan haberin metni şöyle:

AİHM, Türkiye’yi bu kez de 16 yıl süren bir arazi davasından mahkûm etti! AİHM, 1987 yılında başlayan ve 16 yıl sonra tamamlanan bir arazi davasında, Türkiye’yi 12.000 Avro tazminat ödemeye mahkûm etti.

Tunceli’de yaşayan Ali Balıkçı isimli vatandaşın, 1987 yılında tapu planına itiraz etmek için açtığı dava, 2003 yılında sonlanınca konu AİHM’e taşındı. Asıl davacı Ali Balıkçı’nın 1999 yılında ölümünün ardından davayı sürdüren oğlu Kemal Balıçı, avukatı Barış Yıldırım aracılığıyla, dava sürecinin Avrupa insan Hakları Sözleşmesi’nin 6. maddesinde yer alan “mantıklı süre” ilkesine aykırılık teşkil ettiğini belirterek AİHM’e başvurdu. Başvuruyu değerlenidren AİHM de 7 Ekim tarihli kararında, davanın 16 yıl 7 ay sürdüğünü göz önüne alarak, Türkiye’yi 12.000 Avro tazminat ödemeye mahkûm etti. Türkiye’nin “gayrimenkul davaları diğer davalara göre daha karmaşık” savunmasına karşın AİHM kararında şu ifadelere yer verdi:

“Esasında, duruşmanın tutanakları incelendiğinde davanın süresinin uzamasının, belgelerin tümününtoplanması gerektiğinden, üçüncü kişilerin davaya katılımı gerektiğinden, ekspertiz raporlarının kuruma sunulması gerektiğinden, davanın karmaşık olduğu anlaşılmaktadır. Bununla birlikte, bu karmaşıklık, bu davanın 16,5 sene sürmesini açıklayacak nitelikte değildir. Buradan yola çıkarar, 6/1 maddesinde ihlâl yapıldığını mahkeme belirtmektedir.”

Van Der Mussele / Belçika Davası (AİHM Karar İncelemesi)

Ezo, Konuk Yazar. I. Dava konusu olaylar 9. Başvurucu Van der Mussele 1952 doğumlu bir Belçika …