Anasayfa / Haber & Güncel / Tüketicinin Korunmasına İlişkin Kanun Taslağı Kabul Edildi

Tüketicinin Korunmasına İlişkin Kanun Taslağı Kabul Edildi

Mayıs ayında Bakanlar Kurulu’na sunulan, Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati YAZICI’nın “Bu kanunun ana esprisi hedefi bilinçli tüketici oluşturmak taciri de basiretli davranmaya sevk etmekti” dediği Tüketicinin Korunmasına İlişkin Kanun Taslağı, dün akşam (7.11.2013) itibariyle TBMM Genel Kurulu’nda kabul edilerek yasalaştı. Yasanın yürürlüğe girişiyle 1995 yılından bu yana yürürlükte olan 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun yürürlükten kalkacak. Özellikle bankalarla ilgili pek çok hüküm getiren yeni kanun, bankaların ayrı bir aidatsız kredi kartı çıkarma zorunluluğu, banka sözleşmelerinin okunabilir büyüklükte olması gerekliliği, kredilere ilişkin düzenlemeler ile ayıplı malların iadesi, reklamlar, konut satışları gibi konularda pek çok önemli değişiklik ve yenilik getiriyor. Yeni yasa ile gelen önemli değişiklik ve yenilikler şöyle:

Bankacılık işlemlerindeki yenilikler

Özellikle bankaların işlemleri konusunda yeni hükümler getiren yasa ile vatandaşın belki de en çok istediği, aidatsız kredi kartı konusu geliyor. Yeni yasa ile bankalar, yıllık aidatı veya herhangi bir ücret gerektirmeyen bir kart çıkartarak tüketiciye sunmak zorunda olacak. Aksine hareket, banka için önemli para cezası gerektiriyor. Yasanın yürürlüğe girişiyle birlikte bankalar, müşterinin açık talimatı olmadan kredili mevduat sözleşmesi yapamayacak. Kredi işlemlerinde açılan hesabın yalnızca kredi amaçlı kullanılması durumunda bu hesap için herhangi bir işletim ücreti alınamayacak. Tüketici kredilerinde erken ödeme halinde öngörülen tazminattan yasa görüşmeleri sırasında vazgeçildi. Tüketici, krediyi erken kapattığı takdirde tazminat ödemeyecek. Konut kredilerinde erken ödeme tazminatı bulunacak fakat bu da vadesi 3 yılı geçmeyen kredilerde erken ödeme tutarının en fazla %1’i kadar olacak.

Abonelik iptali kolaylaşacak

Elektrik, su, doğalgaz, telefon, internet gibi abonelik işlemlerinde tüketici dilediği zaman abonelikten ayrılabilecek.

Konut satışlarına düzenleme

Henüz inşaat ruhsatı almamış projelerde maket üzerinden satış işlemlerine son verilecek. Tüketicilerin korunması için sigorta uygulanması zorunlu olacak. Konut finansmanı sözleşmelerinin yazılı olması geçerlilik koşulu olacak.

Gizli reklam yasak

Her türlü iletişim aracında yazılı, sesli ve görsel gizli reklam yasak olacak. İhlal halinde para cezası uygulanacak. Yayınlarda, mal ya da hizmetlere ilişkin isim, marka, logolarla işletme adlarının reklam amacıyla yer alması ve tanıtıcı mahiyette sunulması, örtülü reklam olarak kabul edilecek. Rakip mallarla karşılaştırmalı reklam serbest olacak. Reklam verenler, iddialarının doğruluğunu ispat ile yükümlü olacak. Reklam ajansları da bundan sorumlu tutulacak.

Cayma hakkı

Tüketicinin cayma hakkında süreler yeniden düzenlendi. Buna göre tüketici herhangi bir gerekçe göstermeden ve cezai şarta tabi olmadan tüketici kredisi sözleşmelerinde 14 gün, taksitle satış sözleşmelerinde 7 gün içinde cayma hakkına sahip olacak.

Saadet zinciri kopacak

Saadet zinciri olarak bilinen satış sistemlerinin kurulması, yayılması ve tavsiye edilmesi de yeni yasayla son buluyor. Bu sistemle satış yapapn elektronik sistemlere de son verilecek.

Ayıplı maldan sorumluluk

Üreticiler, ürünün tüketiciye tesliminden itibaren 2 yıl boyunca ayıplı maldan sorumlu olacak. Konut veya tatil amaçlı taşınmazlarda bu süre 5 yıl olacak. Bu süreler, sözleşme ile uzatılabilecek.